Vitajte na stránke Vidieckeho parlamentu Slovenska
  • 0915 446 538
  • vipa@vipa.sk
les-stromy-priroda-416x254-cm-130g-m2-vlies-non-woven-i45098

Divina zo slovenských lesov mieri do našich obchodov

 

      Divina zo slovenských lesov mieri do našich obchodov

 

Po projekte návratu slovenskej jahňaciny do slovenských obchodov z jari tohto roka prichádza podobný projekt týkajúci sa slovenskej diviny. Pod značkou Delikatesa z lesa ju ministerstvo pôdohospodárstva spolu s lesníkmi a poľovníkmi uvádza na pulty dvoch obchodných reťazcov.

Minister: Verím, že zákazník si na to zvykne

„Je to sto percent produkcia zo slovenských lesov, sto percent spracovatelia zo Slovenska, sto percent obchodníci a sto percent slovenskí zákazníci. Tá stovka je symbolom toho, že dokážeme takýto kvalitný prúd mäsa zo slovenských lesov trvale zabezpečiť a verím, že zákazník si na to zvykne,“ uviedol minister pôdohospodárstva Ján Mičovský.

Divina by sa do obchodov mala dostať už počas tohto víkendu.

„Slovenskí poľovníci dlhodobo produkujú pomerne veľké množstvo diviny. Žiaľ, v minulosti táto divina končila, podobne ako jahňacina, u zahraničných odberateľov a na slovenský trh sa jej dostávalo veľmi málo. To, čo si mohol zákazník kúpiť, pochádzalo najmä z farmových chovov z Českej republiky alebo Nového Zélandu. V uplynulom roku skolaboval trh s divinou a pridali sa k tomu udalosti súvisiace s pandémiou, takže hrozilo, že slovenská produkcia nebude mať odbyt. Som preto rád, že sa podarilo priniesť riešenia aj v podobe tohto projektu, ktorý uvádzame do života,“ vyjadril sa Alojz Kaššák zo Slovenskej poľovníckej komory.

Poľovníci nedávno rozbehli aj iný odbytový kanál – pomocou aplikácie, ktorá spotrebiteľom pomáha nájsť možnosť kúpiť si divinu priamo od poľovníkov. Od jej spustenia sa takto predalo asi 12 tisíc kilogramov diviny.

Divina bude nasadená zatiaľ v rámci akciového predaja do dvoch reťazcov.

Záujem obchodníkov je

„Ak by sme vedeli na Slovensku vyprodukovať viac tohto mäsa, tak ten záujem obchodníkov je oveľa väčší ako dnes vieme pokryť,“ uviedol Martin Krajčovič zo Slovenskej aliancie moderného obchodu.

Nateraz však naša produkcia a spracovanie väčšiemu záujmu obchodníkov vyhovieť nedokáže.

„Mňa zatiaľ mrzí, že medzi spracovateľmi, ktorých máme na Slovensku štrnásť a dokážu toto mäso spracovať, sa pre tento projekt našiel len jeden. Preto chcem aj vyzvať a požiadať spracovateľov, ktorí majú svoje kapacity, aby ich využili aj pre spracovanie diviny,“ vyzval minister Ján Mičovský.

Rezort ani obchodníci sa slabého záujmu zákazníkov nateraz neobávajú, hoci ide o mäso, ktoré bude cenou výrazne prevyšovať bežné akciové predaje napríklad pri hydine.

„Sme presvedčení, že ľudia si k tomu nájdu cestu. Kúpi si to ten kto to chce a kto je ochotný za kvalitné mäso dať aj viac peňazí. Celý ten reťazec od poľovníka cez spracovateľa a obchodníka neumožňuje, aby cena išla v číslach porovnateľných napríklad s cenami kurčaťa. Pri jahňacine predčil dopyt naše očakávania. Naozaj nás to pozitívne prekvapilo, takže sme presvedčení, že bude mať úspech aj divina, o čom svedčí aj dopyt obchodníkov, ktorý je väčší ako momentálne je ponuka spracovateľov na Slovensku,“ uzavrel Martin Krajčovič.

Autor článku: Ivana Kaliská