Podiel slovenských potravín v obchodoch klesol tretí rok po sebe
Podiel slovenských potravín
v obchodoch v tomto roku dosiahol hodnotu 40,4 %. Oproti vlaňajšku sa znížil o
0,8 percentuálneho bodu (p. b.). Podiel slovenských výrobkov v obchodoch klesol
tretí rok po sebe. Vyplynulo to z prieskumu Potravinárskej komory Slovenska
(PKS), ktorý odprezentovala v pondelok.
„Na pultoch slovenského
maloobchodu sa nachádzalo v čase merania 40,4 % slovenských výrobkov. Musíme
skonštatovať, že opäť bol zaznamenaný pokles oproti predchádzajúcemu roku. Keď
sme začali merať tento podiel vystavenia v roku 2011, podiel slovenských výrobkov
bol 50 %. V nasledujúcich siedmich rokoch však došlo k pomerne dramatickému
prepadu až do roku 2017, kedy tento podiel dosiahol 37 %. Následne niekoľko
rokov rástol, žiaľ teraz už tretí rok po sebe klesá. Môžeme povedať, že je to
prehlbujúci sa klesajúci trend,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.
Nielen Komora to považuje za
alarmujúce.
„Znamená to, že potravinári
so zvyšujúcimi sa nákladmi a dosahmi konsolidačných opatrení v kombinácii s
nedostatočnou podporou strácajú voči zahraničiu konkurencieschopnosť,“ doplnil.
Najväčšie zastúpenie majú
slovenské výrobky v malých predajniach, nasledujú supermarkety, hypermarkety a
najmenej ich je v diskontných predajniach.
Na pultoch v obchodoch možno
najčastejšie nájsť slovenské výrobky v kategóriách mlieko (72 %), voda a
minerálky (66 %), víno (55 %), pivo a mliečne výrobky – ostatné (49 %) a mäsové
výrobky (48 %). Najmenej zastúpené sú slovenské nečokoládové cukrovinky (11 %),
oleje (14 %), konzervované produkty (14 %), čokoládové cukrovinky a
nealkoholické nápoje (po 20 %).
V porovnaní s minulým rokom
v predajniach ubudlo slovenských mliečnych výrobkov i mlieka, menej bolo aj
slovenských mäsových výrobkov, liehovín a destilátov či spracovaných produktov
a nealka. Naopak, v medziročnom porovnaní pribudli oleje a nečokoládové
cukrovinky slovenskej výroby.
Najvyšší podiel slovenských
potravín v obchodoch je v Banskobystrickom kraji (48 %), nasleduje Žilinský (44
%), Prešovský a Nitriansky (po 43 %). V Trenčianskom a Bratislavskom kraji
možno nájsť na pultoch predajní 37 % slovenských výrobkov. Najmenej slovenských
výrobkov možno nájsť v predajniach v Trnavskom kraji (34 %).
Prieskum pre PKS vykonala
agentúra Go4insight. Údaje boli zbierané počas marca a apríla 2025 v 334
predajniach potravinových reťazcov po celej SR. Prieskum sa každoročne vykonáva
v rovnakých predajniach.
Autor článku: TASR