Vitajte na stránke Vidieckeho parlamentu Slovenska
  • 0915 446 538
  • vipa@vipa.sk
images _SPU

Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre otvorila svoje Kreatívne centrum.


  Novovybudované centrum SPU chce reflektovať na témy rezonujúce v spoločnosti,

Projekt v hodnote takmer 6 miliónov eur sa stal realitou. Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre otvorila svoje Kreatívne centrum.

„Každý záujemca tu dostane podporu pre svoje podnikateľské aktivity, či už ako začínajúci podnikateľ alebo ako podnikateľ, ktorý potrebuje inovovať svoje podnikanie. Dostane tu zázemie pre marketingové služby, pre podnikanie v oblasti dizajnu, ak by chcel redizajnovať alebo vnášať nové prvky do svojho podnikania, alebo vytvoriť úplne nový produkt. Navyše sú tu fyzicky aj stroje, ktoré vie použiť,“ vyjadrila sa Barbora Čakovská, projektová manažérka pre Kreatívne centrum SPU.

Centrum sa má zameriavať predovšetkým na architektúru, dizajn, reklamu a marketing.

„V oblasti architektúry sme zameraní na zelenú a modrú architektúru, to znamená krajinné inžinierstvo, zelená architektúra, v rámci čoho sú tu softvéry, ktoré vedia záujemcovia použiť pre svoje návrhy, vedia si ich vyskúšať a následne zvážia, či ich budú používať ďalej a či ich v podnikaní skutočne potrebujú,“ dodala Čakovská.

Pre každého

Kreatívne centrum sídli v časti budovy Slovenskej poľnohospodárskej knižnice. Univerzita na jeho vybudovanie získala peniaze z eurofondov. Prepojenie bude mať aj s odbormi, ktoré má v ponuke pre študentov samotná SPU.

„Priestory, ktoré ponúkame, sú venované témam, ktoré momentálne rezonujú v spoločnosti – digitálna transformácia, zelená transformácia, potravinárstvo, agrolesníctvo, pozemkové úpravy. Sú to oblasti, ktoré potrebujú a využívajú tri rezorty – agrorezort, rezort hospodárstva cez kreatívny priemysel a samozrejme, vzdelávanie, veda a výskum,“ vysvetlila Klaudia Halászová, rektorka Slovenskej poľnohospodárskej univerzity.

Centrum však nie je určené len pre študentov samotnej SPU, a tiež nie len pre študentov iných univerzít. Jeho vedenie deklaruje, že je prístupné aj bežnej verejnosti.

„Môže sem prísť aj mamička na materskej dovolenke alebo tiež dôchodca, ktorý sa ešte stále cíti na to, že sa chce ďalej rozvíjať a podnikať. Zároveň môže prísť aj niekto, kto chce spolupracovať s nejakým podnikateľom a napojiť sa na samotný podnikateľský sektor. Rovnako je centrum určené aj pre veľké firmy, ktoré hľadajú konkrétnych ľudí,“ objasnila Soňa Bellérová, koordinátorka oddelenia dizajnu Kreatívneho centra SPU.

Virtuálna jaskyňa

Súčasťou centra je najmodernejšia technika v oblasti architektúry, dizajnu, marketingu a reklamy. Nechýbajú ateliéry, zdieľané kancelárie, reklamné a marketingové štúdio. Do centra sa tiež presťahoval projekt výskumu neuromarketingu, v rámci ktorého má univerzita patentovanú aj špeciálnu vestu, využívanú pri výskume spotrebiteľského správania pri nakupovaní. Jedinečná je aj takzvaná virtuálna jaskyňa, ktorá je najväčšia v strednej Európe. Tvorí ju až takmer 22 tisíc svetelných bodov.

„Je to priestor, ktorý je tvorený obvodovými a stropnými led obrazovkami a umožňuje rekonštruovať realitu. To znamená, že akýkoľvek obraz, ktorý si vieme nafotiť v reálnych podmienkach cez 3D kamery, potom vieme preniesť do tohto priestoru a zobrazovať ho. To umožňuje podnikateľovi, ktorý si napríklad chce otvoriť svoj obchod a potrebuje nadizajnovať výklad, si tento výklad odfotiť a my ho v našich priestoroch vieme otestovať, zobraziť ho respondentom a z ich reakcií vychytať nedostatky a zlepšenia.  Teda vieme zisťovať, ako sa ľuďom páči a ako ho vylepšiť, podnikateľovi to týmto spôsobom ušetrí náklady,“ vysvetlil Jakub Berčík, koordinátor oddelenia reklamy Kreatívneho centra SPU.

Virtuálna jaskyňa prináša nielen vizualizáciu, ale dokáže simulovať tiež vône a pachy či zvuky zobrazovaného prostredia. Tým môže byť aj park či les.

„Využitie táto jaskyňa môže mať napríklad aj pri architektonických dielach. Keď architekti navrhujú park, vieme si ho zobraziť s danou kompozíciou výsadieb a vieme zistiť, ako to človek vníma,“ dodal Berčík.

V súvislosti s poľnohospodárskymi témami centrum disponuje aj modernou technológiou v podobe dronov, ktoré si postupne hľadajú cestu v agrosektore. Ide napríklad o sledovanie mikroklimatických rozdielov na plochách so závlahami a bez nich, lokalizovanie teplotného stresu na rastlinách, vyhľadávanie nelegálnych vyústení splaškových vôd alebo monitorovanie mláďat chránených zvierat počas žatvy. Na analýzu nasnímaných území sú v ateliéroch dostupné aj konkrétne softvéry. Do značnej miery by mala byť takáto pomoc v podnikaní aj bezplatná.

„Kreatívne centrum má rôzne programy na podporu podnikateľov a návštevníkov. Jednou z priorít je podpora samotného podnikania, takže sú tu programy, ktoré podnikateľom ponúkajú podporu. Samozrejme však máme aj nadstavby, kedy si centrum môžu prenajať firmy, ktoré sú už etablované na trhu a v takomto prípade môžu využiť naše služby,“ dodal Jakub Berčík.

Autor článku: Ivana Kaliská