Ústup od zelených ambícií a snaha o dereguláciu: O čom je nová agropotravinárska vízia EÚ
Na
základe dokumentu má vzniknúť nová reforma spoločnej poľnohospodárskej politiky
(SPP). Jej presné kontúry však budú známe až po predstavení viacročného
finančného rámca.
Minuloročné
veľké farmárske protesty prinútili Európsku komisiu, aby prehodnotila svoje
plány v poľnohospodárskej politike a zlepšila svoju komunikáciu
s poľnohospodármi. Jedným z ústupkov Komisie voči farmárom bolo
vytvorenie skupiny odborníkov, ktorí mali v rámci strategického dialógu
pripraviť odporúčania pre budúcnosť sektora.
Výsledky
strategického dialógu mala následne zohľadňovať nová Vízia pre
poľnohospodárstvo a potravinárstvo, ktorú vo februári predstavil komisár pre
poľnohospodárstvo Christophe Hansen. Jej cieľom je vytvoriť rámec pre budúci
vývoj sektora.
Predstavený
dokument je pomerne vágny a neprináša žiadnu zásadnú revolúciu európskeho
poľnohospodárstva. Komisia v ňom primárne cieli na zatraktívnenie práce
v poľnohospodárstve a zjednodušenie existujúceho rámca.
„Nechceme
poľnohospodársku politiku teraz postaviť na hlavu. Náš problém je, že každých
sedem rokov meníme pravidlá, čím dostávame do stresu národné inštitúcie aj
farmárov,“ vysvetľoval Hansen, keď dokument predstavoval.
Reakcie
na víziu však znovu zvýraznili dlhotrvajúce rozpory, ktoré sprevádzajú
akúkoľvek snahu o reformu sektora – medzi ochranármi a farmármi či
medzi veľkými a malými farmármi. Podľa zástupcov sektora zároveň
predstavená vízia ignoruje výsledky strategického dialógu a predstavuje
tak ďalšiu iniciatívu Komisie, pri tvorbe ktorej neboli zohľadnené ich záujmy.
O čo
ide?
Predchádzajúca
stratégia Únie v oblasti poľnohospodárstva Z farmy na stôl, ktorá
bola predstavená pred piatimi rokmi, odrážala ambiciózne plány predchádzajúcej
komisie v oblasti ochrany klímy a životného prostredia.
Naprieč
celým dokumentom sa vtedy ako kľúčová agenda vinula ekologická udržateľnosť –
v poľnohospodárskej výrobe, potravinárstve, obchode aj konzumácii
potravín.
Nová
Vízia pre poľnohospodárstvo a potravinárstvo od zelených ambícií evidentne
ustupuje. Absentujú v nej napríklad ciele pre zníženie používania
pesticídov, ktoré predstavovali jeden z najkontroverznejších bodov
predchádzajúcej stratégie.
Komisia
v dokumente naopak kladie dôraz na zjednodušenie potravinárskej politiky,
výskum a inovácie a zvýšenie konkurencieschopnosti agrosektora.
Vo
vízii si Komisia vytýčila štyri hlavné priority. Sú nimi atraktivita
agrosektora, konkurencieschopnosť, odolnosť voči budúcim zmenám a podpora
života vo vidieckych oblastiach.
Ďalším
kľúčovým motívom vízie, ktorý sa objavuje vo viacerých častiach dokumentu, je
spravodlivosť. Tá sa má týkať napríklad rozdelenia dotácií, podmienok pre
poľnohospodárov, ale aj obchodnej politiky.
Dotácie
by po novom mali byť cielenejšie a smerovať k tým, ktorí ich najviac
potrebujú. Znamená to, že by mali byť smerované najmä malým a stredným
farmám či farmám v oblastiach s prírodnými prekážkami. Využité pri
tom majú byť degresivita a zastropovanie dotácií, na základe ktorých sa
dotačná podpora s veľkosťou fariem znižuje.
Komisia
si v rámci vízie chce posvietiť aj na vzťahy medzi farmármi
a obchodnými reťazcami a na rozdelenie príjmov v potravinovom
reťazci. Zamerať sa pri tom chce najmä na praktiky, ktoré nútia poľnohospodárov
predávať produkty za cenu nižšiu ako výrobné náklady, ktoré podľa vízie nebudú
tolerované.
Sporná
zrejme bude avizovaná snaha Komisie vniesť viac svetla do cenotvorby pri
potravinách. Má vzniknúť nové stredisko EÚ pre monitorovanie agropotravinového
reťazca, ktoré bude mapovať a informovať, kto v potravinovom reťazci
na výslednej cene potravín najviac zarába.
Vízia
tiež reaguje na kritiku zo strany poľnohospodárov, ktorá bola smerovaná na
uzavretie obchodnej dohody s krajinami Mercosuru. Podľa dokumentu majú byť
zosúladené normy pre dovážané výrobky, aby domáci producenti neboli oproti
importérom znevýhodňovaní. Súčasťou tohto opatrenia má byť zákaz dovozu
potravín so zvyškami nebezpečných pesticídov, ktoré majú európski farmári
zakázané používať.
Dokument
reflektuje aj snahu súčasnej komisie o dereguláciu európskeho
hospodárstva.
„Nie
je úlohou Únie podrobne navrhovať postupy, ktoré sa musia dodržiavať v
poľnohospodárskych podnikoch. Početné žiadosti o výnimky z týchto povinností,
často odôvodnené na základe vnútroštátnych a regionálnych špecifík, ukázali, že
univerzálne prístupy nie sú pre takýto diverzifikovaný sektor najvhodnejším
nástrojom,“ uznáva Komisia.
V nadväznosti
na víziu predstavila Komisia v máji tzv. balík na zjednodušenie SPP,
ktorého cieľom je znížiť administratívne bremeno, ktorému poľnohospodári čelia.
Jeho súčasťou je významné obmedzenie environmentálnych regulácií, čo vyvolalo kritiku zo strany ekologických
organizácií.
Nový
prístup Komisie k zeleným opatreniam v poľnohospodárstve sa dá zhrnúť
do slov „viac cukru, menej biča“. Namiesto rôznych ekologických požiadaviek,
ktorými je dnes podmienené čerpanie agrodotácií a sankcií za ich
nedodržiavanie, chce poľnohospodárov k udržateľným poľnohospodárskym
postupom motivovať novými peniazmi.
Poľnohospodári
tak napríklad majú byť odmeňovaní za praktiky, ktoré vedú k odstraňovaniu
uhlíka či majú pomôcť prírode, akými sú dnes tzv. ekoschémy. V budúcnosti
sa k nim majú pridať peniaze z prírodných
kreditov.
Vízia
znovu odhalila spory v poľnohospodárstve
Jedným
z hlavných dôvodov vlaňajších veľkých farmárskych protestov bola
nedostatočná komunikácia Európskej komisie so zástupcami sektora
o pripravovaných opatreniach. Komisia sa preto rozhodla zmeniť prístup
tvorby poľnohospodárskej politiky a prehĺbiť dialóg s farmármi.
Vo
vízii kladie dôraz na budovanie dôvery a spoluprácu medzi Komisiou
a záujmovými organizáciami. Hlavným nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa
má byť nový Európsky výbor pre poľnohospodárstvo a potraviny (EBAF), ktorý
má slúžiť ako poradný orgán Komisie v oblasti SPP. Jeho členmi sú
zástupcovia poľnohospodárov, ostatných aktérov v potravinovom dodávateľskom
reťazci a občianskej spoločnosti.
Posledné
zasadnutie výboru, ktoré sa malo vyjadriť k budúcej reforme SPP, sa však
skončilo fiaskom. Nielenže na ňom nebolo prijaté spoločné stanovisko, ale po
jeho konci sa dokonca farmári a ochranári navzájom verejne obviňovali
z blokovania dohody.
Navyše
sa objavujú aj rozpory medzi malými a veľkými farmami o tom, kto má
dostať aký podiel z pomyselného dotačného koláča.
Dohoda
v rámci agropotravinárskeho sektora pritom bude veľmi dôležitá
v rokovaniach o budúcej podobe európskej poľnohospodárskej politiky.
S nejednotným postojom sektora sa komisárovi Hansenovi bude len ťažko
bojovať za štedrý rozpočet pre agropolitiku.
Čakanie
na rozpočet
Vízia
predstavuje len hrubý náčrt budúcej reformy SPP. Presnejšie budeme jej podobu
poznať až v druhej polovici roka, keď bude predstavený návrh nového
viacročného finančného rámca na roky 2028-2034. Až potom bude známe, aké čísla
budú reformu sprevádzať.
Najtvrdšie
vyjednávania môžeme očakávať až práve po tomto bode. Týkať sa budú jednak
samotného rozpočtu, ako aj nových pravidiel pre agrodotácie.
V súčasnosti
smeruje do poľnohospodárskej politiky takmer tretina celého európskeho
rozpočtu. Za sedem rokov to predstavuje sumu 390 miliárd eur.
Únia
však v súčasnosti potrebuje zdroje na nové priority, najmä na obranu
a bezpečnosť. Je tak pravdepodobné, že financie na to bude okrem iného
hľadať práve v SPP, čomu ostatne nasvedčujú vyhýbavé reakcie
predstaviteľov Komisie, ktorí nevedia škrty v agrodotáciách vyvrátiť.
Komisia
podľa uniknutého
dokumentu dokonca
zvažuje spojenie kohéznej a poľnohospodárskej politiky do jedného
superfondu. Farmári to vnímajú ako absolútne neprijateľné a hrozia
protestami.
Panuje
totiž obava, že v takomto prípade by poľnohospodári prišli
o prostriedky, nakoľko by o dotáciách pre sektor rozhodovali vlády
členských štátov, ktoré často poľnohospodárstvo nepovažujú za svoju prioritu.
Vyhliadka
vstupu Ukrajiny do EÚ vyvíja tlak na degresivitu
Očakávanú
reformu poľnohospodárskej politiky, ktorá má prísť spoločne s novým
viacročným finančným nástrojom, zrejme ovplyvnia aj snahy Ukrajiny o vstup
do Únie.
Poľnohospodárstvo
totiž predstavuje zásadnú oblasť ukrajinskej
ekonomiky – pracuje v ňom 17% pracujúceho obyvateľstva a vytvára 13%
HDP.
Rozloha
poľnohospodárskej pôdy na Ukrajine je 413 tisíc km2 – čo je
viac ako celková rozloha Nemecka. V štruktúre miestnej výroby navyše
dominujú veľké podniky – až 85% pôdy obhospodarujú farmy s rozlohou
nad 500 hektárov. Ako upozornil eurokomisár Hansen, najväčšie
ukrajinské podniky vlastnia pôdu, ktorá je štvornásobne väčšia než rozloha
všetkej poľnohospodárskej pôdy v jeho rodnom Luxembursku.
Jeden
z predbežných výpočtov hovorí o tom, že za použitia súčasných pravidiel by bol
ročný príjem Ukrajiny z agropolitiky na úrovni 10 miliárd eur, čo je o miliardu
viac ako dnes má poľnohospodárska veľmoc EÚ – Francúzsko. Farmárom by plošne
dotácie klesli o štvrtinu.
Hansen
uviedol, že vstup Ukrajiny do EÚ by si vyžadoval prehodnotenie kritérií pre
distribúciu priamych platieb: „Myslím si, že je potrebná adaptácia (…) musíme
znova hovoriť o degresivite a zastropovaní platieb.“
Odmietol
však kompletný odchod od naviazania dotácií na pôdu: „Ak ju (SPP) zmeníte
príliš drasticky, niektoré farmy sa stanú ekonomicky neudržateľné,“ povedal a
upozornil, že mnohí poľnohospodári urobili dlhodobé investície na základe
súčasnej dočasnej štruktúry.
Na
Slovensku sa reakcie rôznia
Europoslankyňa
Katarína Roth Neveďalová (SMER-SD/nezaradená) novú víziu oceňuje. „Vízia je
ambiciózna a pozitívna aj pre naše poľnohospodárstvo,“ uviedla v ankete Euractivu. Domnieva sa tiež, že
môže byť príležitosťou aj pre rozvoj pivovarníctva a vinárstva na Slovensku.
Podľa
Roth Neveďalovej však v predstavenom dokumente chýba zmienka
o vyrovnávaní priamych platieb a o navýšení financií do
poľnohospodárstva vo východnej časti Únie, ktoré je podľa jej slov ohrozené
nekontrolovaným prístupom plodín z Ukrajiny na miestne trhy.
Víziu
hodnotí pozitívne aj ďalší slovenský europoslanec Michal Wiezik (PS/Renew),
ktorý uvítal najmä „zameranie na ekologické poľnohospodárstvo a agroekologické
postupy“ a deklarovanú podporu malých a stredných fariem.
Vyjadril
však obavy zo snáh o dereguláciu environmentálnych opatrení, ktoré podľa
neho vychádzajú „z populizmu a politických ideológií“ a môžu ohroziť
odolnosť agrosektoru.
Reakcie
zástupcov farmárov sa rôznili. Marián Glovaťák, predseda Združenia mladých
farmárov na Slovensku (ASYF), víziu ocenil: „Vízia poňala všetky
najpodstatnejšie témy: budovanie atraktívneho sektora poľnohospodárstva, jeho
konkurencieschopnosti a odolnosti voči globálnym výzvam, zabezpečenie
agropotravinárskeho sektora voči budúcim zmenám tak, aby fungoval ruka v ruke s
prírodou a tiež oceňovanie potravín a podporu spravodlivých pracovných
podmienok vo vidieckych oblastiach. Všetky tieto oblasti odzrkadľujú aktuálne
potreby slovenského a najmä európskeho poľnohospodárstva.“
Naopak,
najväčšia slovenská agrokomora SPPK je skeptická. Obáva sa totiž zmeny
financovania priamych platieb, ku ktorej by podľa zdrojov komory malo dôjsť pri
príprave budúceho programového obdobia.
„Pri
hodnotení tohto dokumentu sme momentálne veľmi opatrní. Budeme sa nielen na
domácej, ale aj na medzinárodnej scéne snažiť o to, aby sa
radikálnym spôsobom nemenilo financovanie pre poľnohospodárske podniky
a aby podpora príjmu naďalej platila pre všetky podniky bez rozdielu
veľkosti a štruktúry hospodárenia,“ uviedla SPPK.
Zdroj:
Euractiv