Zelené miliardy z európskeho rozpočtu môžu skončiť v letiskách a diaľniciach
Z rozpočtu Európskej únie na
roky 2028 až 2034 má ísť 35 percent výdavkov na ochranu klímy a biodiverzitu.
Kritici však upozorňujú, že za „zelené“ sa môžu označiť aj projekty, ktoré môžu
spôsobiť rast emisií ako je výstavba letísk či diaľnic.
V návrhu budúceho
sedemročného rozpočtu Európskej únie na obdobie 2028 až 2034, ktorého hodnota
má dosiahnuť približne 2 bilióny eur, sa plánuje, že 35 percent výdavkov – teda
okolo 700 miliárd eur – bude určených na projekty zamerané na ochranu klímy a
biodiverzity. Financie by mali ísť napríklad na dekarbonizáciu priemyslu či
obnovu prírodných ekosystémov.
Zverejnený predbežný
zoznam investícií, ktoré by mohli byť zaradené medzi
takzvané zelené výdavky, však vyvolal kritiku. Obsahuje totiž aj také projekty,
ktorých prínos pre životné prostredie je sporný alebo s ním len nepriamo
súvisí.
Schová sa tam napríklad
výstavba ciest, po ktorých majú jazdiť elektroautá, alebo nové letiská či
prístavy, čo má podľa eurokomisie podporiť využívanie nízkoemisných lietadiel a
lodí. Ako zelené bude možné započítať aj investície do infraštruktúry, ktorá
bude využiteľná na vojenské účely.
Podľa environmentálnych
organizácií takýto prístup predstavuje vážne riziko greenwashingu – teda
zavádzajúceho označovania projektov ako ekologických, hoci v skutočnosti môžu
zvyšovať emisie alebo poškodzovať prírodu.
„Navrhovaná metodika
označovania ‚zelených investícií‘ so sebou nesie značné riziká greenwashingu.
Výnimky v pravidlách môžu umožniť financovanie fosílnych palív cez zadné
vrátka,“ upozorňuje Olivier
Vardakoulias z organizácie Climate Action Network (CAN) Europe.
Pod zelenou značkou k vyšším
emisiám
Chiara Martinelli, výkonná
riaditeľka CAN Europe, varuje, že aktuálny návrh Komisie neprináša dostatočný
nárast investícií na pokrytie výdavkov na klimatickú a ekologickú
transformáciu.
„Každé jedno rozpočtové
rozhodnutie odteraz do roku 2040 je pre našu planétu životne dôležité. Hoci
návrh obsahuje pozitívne prvky, chýba mu dostatočná ambícia a záväznosť.“
CAN Europe požaduje, aby
polovica celého rozpočtu EÚ – teda jeden bilión eur – bola vyčlenená výhradne
na klimatické a environmentálne ciele. Organizácia tiež upozorňuje, že v návrhu
chýba samostatné vyčlenenie prostriedkov na biodiverzitu a že Fond spravodlivej
transformácie bol zrušený bez náhrady, čím sa oslabuje sociálny rozmer
klimatických opatrení.
Dekarbonizácia priemyslu
Experti zároveň kritizujú
návrh Fondu pre konkurencieschopnosť, ktorý má podporiť európsky priemysel v
prechode na udržateľné technológie. Greg van Elsen z CAN Europe upozorňuje, že
fond je nielen nedostatočne zameraný, ale ani pätina jeho rozpočtu nie je
určená na transformáciu priemyslu smerom k nízkouhlíkovej ekonomike.
„Aby fond skutočne podporil
zelenú a spravodlivú transformáciu, musí vylúčiť financovanie fosílneho
priemyslu, sústrediť sa na obnoviteľné zdroje, elektrifikáciu a efektívne
využívanie zdrojov. Rovnako musia byť do jeho riadenia formálne zapojené
občianska spoločnosť a odborná verejnosť,“ dodal.
Čo bude ďalej
Hoci ide len o návrh, spúšťa
sa tým dvojročný proces vyjednávaní medzi členskými štátmi a Európskym
parlamentom. Ich výsledkom bude konečné rozhodnutie o tom, ako a kam budú
smerovať verejné európske peniaze.
Klimatické organizácie
varujú, že čas na zásadnú zmenu sa kráti a ďalší rozpočtový cyklus bude
rozhodujúci pre to, či sa EÚ priblíži k svojim klimatickým záväzkom do roku
2040 – alebo sa od nich v praxi ešte viac vzdiali.
Autor: Irena Jenčová